Reisverslag IJsland: Op zoek naar het Noorderlicht

Nadat ik in de zomer met het gezin een geweldige vakantie in IJsland  heb gehad zou ik graag nog eens terug gaan. In eerste instantie had ik het plan bedacht om er met mijn vrouw een lang weekend van te maken. Dit verliep echter toch iets anders. Mijn beste vriend, een fervent reiziger  en ik spraken al enige tijd over het Noorderlicht. Wat zou het geweldig zijn om dat eens samen te kunnen aanschouwen. Voorzichtig bracht ik thuis het nieuws om wellicht samen met mijn maat naar IJsland te gaan, gelukkig hadden  ze daar geen problemen mee (thanks for that!) en kon het regelen beginnen.

Bovenstaand plan ontstond overigens toen ik nog maar net met het gezin terug uit IJsland was, ik had dus alle tijd om de nieuwe mini reis voor te bereiden. Met de hotspots nog vers in het geheugen en goede ervaringen met het reisbureau IJslandtours welke ons in de zomer ook al geholpen had was een planning snel gemaakt. Omdat we beiden voor deze korte reis het niet erg vonden wat minder comfortabel te zitten werd er gekozen om met een budget maatschappij te vliegen. Het vervoers middel moest echter een 4×4 ATV worden, dit omdat er in november kans op sneeuw is in IJsland.

Zo snel als alles geregeld was zo lang duurde het wachten tot november, een maand van te voren begon ik al met het installeren van diverse Noorderlicht apps en nam ik contact op met het Noorderlicht station in IJsland. Tot 1 week voor vertrek was het Noorderlicht dagelijks zeer goed zichtbaar, helaas nam de kracht van het licht met de dag af. In IJsland heb je voldoende aan een KPindex van 2 om het  goed te kunnen aanschouwen helaas was op de dag van vertrek de kracht afgenomen naar 0.2. Toch, vol goede moed begonnen we aan ons avontuur.

Vrijdag 4 november

In alle vroegte staat m’n maat voor de deur, snel de koffer gevuld en een bak koffie naar binnen gewerkt. Uiteraard een dikke knuffel en kus voor mijn kleine meid and off we go! Gelukkig geen file en rond 8 uur komen we aan op Schiphol. Hoe stressvol het in de zomer was hoe relaxed was het deze keer. Geen lange wachtrijen, geen gedoe met de douane gewoon relaxed. Al snel zitten we te wachten met een bak koffie en komen de herinneringen en verhalen over vroeger naar boven.

De vlucht verloopt prima en al snel staan we aan de balie om onze auto op te halen. Vreemd genoeg wordt ik door de medewerker herkend en na een gezellige babbel gaan we op zoek naar onze auto. Super gaaf is mijn eerste indruk, een dikke 4×4 met stalen noppen in de banden, voor extra grip… Het avontuur kan beginnen!

Het is onbeschrijfelijk hoe het voelt om weg te rijden bij het vliegveld, je ziet in de verte de bergen, links van je de kust en Reykjavik hoe verder je komt des te mooier het wordt. Lava velden begroeid met mos, bergen bedekt met sneeuw te veel om op te noemen. Druk pratend en genietend komen we aan bij onze eerste stop in Selfoss. Ik bedenk me nog snel dat in de 25 jaar dat we bevriend zijn, we nog niet vaak samen geshopt hebben.  We hebben niet veel tijd nodig voor de boodschappen (voordeel van mannen onder elkaar vermoed ik) en al snel zit m’n maat achter het stuur. Even stoppen we om foto`s te maken van de bergen met een prachtige roze lucht erboven

Reisverslag IJsland November 2016

Na deze korte stop vervolgen we onze reis naar de laatste stop van die dag: Hotel Skógafoss.

Tijdens het inchecken meteen maar even gevraagd of er kans op het Noorderlicht is, dit wordt positief beantwoord: de afgelopen avonden was het steeds te zien, niet erg sterk maar wel zichtbaar. Zou het dan toch? Snel een heerlijke Skóga burger gegeten en de camera spullen in orde gemaakt. Volgens mijn app zou de kans op het Noorderlicht rond negenen het hoogst zijn dus snel naar buiten, snel naar de waterval! Het Noorderlicht was niet te vinden echter de melkweg en de duizenden sterren deden wel hun best en zeg nou zelf veel beter dan dit ga je het niet krijgen: je beste vriend, een potje bier onder de melkweg!

Eenmaal terug in het hotel nog maar eens navraag gedaan aan een andere bediende “nee, het Noorderlicht is al dagen niet gezien”.. Huh dat is vreemd want zojuist? Naja dan maar naar de koffie corner en nog wat meer ouwehoeren om vervolgens rond middernacht nogmaals een poging te wagen. De velen mensen welke net als wij op zoek waren naar het Noorderlicht vertrokken of sloten de gordijntjes van hun camper. Weer terug op ons warme stekkie werden we aangesproken door een stel Chinezen “did you see the northern lights?” helaas moesten we daar negatief op antwoorden, na wederom een leuk gesprek terug naar de hotelkamer, het was inmiddels al ruim één uur geweest en we waren doodop.

Tijdens het tandenpoetsen nog even de gordijntjes open, je weet immers maar nooit. “Zeg Paul, misschien dat ik het wat te graag wil zien, maar dat daar boven die berg, dat ziet er wat vreemd uit niet?” En verrek ja! Een vreemde lime groene gloed danste als het ware boven de berg uit. Zo snel we konden vlogen de kleren aan, de camera spullen werden in een mum van tijd geassembleerd en met piepende banden stoven we weg in onze jeep.

Helemaal alleen stonden we te genieten van het magische schouwspel. Al was het licht zeer zwak (KPindex van 0.2) we zagen het en.. ik kon het vastleggen met mijn camera! We hebben het een uur vol gehouden en zijn daarna maar snel gaan slapen. Als enige bij een machtige waterval dit natuurverschijnsel aanschouwen, wat een dag, wat een avond in het mooie IJsland.

Zaterdag 5 november

Rond 9 uur komt de zon op en even daarvoor staan we al klaar bij de Skogafoss. Het weer was geweldig goed en de kracht van de zon was overweldigend. Heerlijk rustig voor de busladingen toeristen konden we ons vermaken. Ik met de camera en m’n maat met het beklimmen van de waterval.

Reisverslag IJsland November 2016

Vervolgens door naar het zwarte strand alwaar het beroemde vliegtuig wrack te vinden is. Helaas heeft een of andere Amerikaan ervoor gezorgd dat je er niet meer met de auto mag komen, we mochten daarmee een straf eindje lopen. Na deze sportieve uitdaging was de volgende uitdaging aan de beurt, hoe maak ik een foto zonder minimaal 10 Chinezen in beeld… Helaas is dat niet gelukt maar met wat Photoshop handigheidjes kom je een heel eind.

Nadat we weer bij de auto waren aangekomen maar eens een boterhammetje genuttigd, heerlijk achter op de klep van de jeep in de zon “and not a care in the world..”

Niet veel later rijden we door de bergen richting Vik, een bezoekje aan het strand met de vreemde pieken in de zee staan op het menu.

Reisverslag IJsland November 2016

Uiteraard wordt er met regelmaat gestopt om foto`s te maken en te genieten van het natuurschoon.

Vreemd genoeg is het nu drukker op de weg dan toen ik er in de zomer was. Drukker is overigens naar Nederlandse maatstaven te vergelijken met een rustige zondag ochtend. Ook bezoeken we Dyrholaey en vinden we deze keer wel de vuurtoren op de rotsen.

Het reizen met alleen je maatje heeft zo z’n voordelen. Niet dat mijn gezin niet mee werkt aan mijn fotografische wensen in tegendeel! Het is allemaal wat minder gepland en wat vrijer zo stoppen we waar we zin hebben en ontdekken verschillende prachtige plekjes.

Reisverslag IJsland November 2016

De dag is dan ook weer veel te snel voorbij en zitten we alweer snel aan het avondmaal in Skógar.

De avond hebben we weer een aantal uren aan de waterval vertoefd op zoek naar het Noorderlicht. Het was druk aan de waterval, er was een heuse Noorderlicht Excursie aan de gang. Netjes op rij stonden de Chinezen door hun camera te turen. Van simpel compact tot de duurste reflex kwam je tegen bij deze fotografen. Na een tijd wachten werd er door de organisatie besloten om met een sterke lamp de waterval uit te lichten want ze moesten toch iets… Ik werd zelfs nog uitgenodigd om mee te komen maar zag daar maar vanaf. Ik hou persoonlijk erg van rust, zeker in de natuur. Het geluid van de donderende waterval hoor ik velen malen liever dan het getetter van deze groep..

Na enige tijd gaf de “Noorderlicht Express” de spreekwoordelijke pijp aan Maarten en vertrok. 10 minuten na hun vertrek zagen we hetzelfde verschijnen als de vorige avond. Weer stonden we als enige bij de Skogafoss te genieten. Zo zie je maar, niet te snel opgeven je geduld wordt meestal beloond! Het licht was deze avond sterker, beter zichtbaar met het blote oog. Helaas was er meer bewolking waardoor de foto`s naar mijn idee van mindere kwaliteit waren, des al niet te min hierbij toch een plaatje van die avond.

Zondag 6 november

Wederom weer vroeg uit de veren, deze keer mochten we de koffers weer inpakken en afscheid nemen van deze fantastische plek. De wolken van de voorgaande nacht waren niet verdwenen, sterker nog IJsland was gehuld in een grijze massa met in het begin van de dag motregen wat al snel omsloeg naar zware regenbuien. We bezochten de Seljalandsfoss, aten wederom ergens langs de weg (helaas wel in de auto door het slechte weer) en legden weer enkelen honderden kilometers af. Was het weer de zaterdag o zo mooi, zo slecht was het vandaag. Hoe dichter we bij de luchthaven kwamen hoe slechter het werd. Bij Gunnihver zijn we slechts enkelen minuten uit de auto geweest evenals bij Krisuvik (beiden geothermische gebieden) het regende en waaide zo hard dat we binnen enkelen minuten doorweekt waren.

Op een bepaald moment reden we door de bergen waarna het asfalt ineens op hield, we rijden beheerst stijl naar beneden terwijl kleine stroompjes onder ons door kronkelden. We hadden de radio aan staan en precies op dat moment speelde dit nummer: Cant touch this zoiets vergeet je toch nooit meer?

Het laatste hotel, dicht bij de luchthaven gelegen was erg luxe en een welkome droge haven na deze natte gure dag. De hoop om het Noorderlicht nog te zien deze avond hadden we opgegeven en na een warme douche besloten we te gaan eten. Enigszins verbaasd toen bleek dat dit hotel geen keuken had reden we op goed geluk het havenstadje in om vervolgens terecht te komen bij dit bijzondere zaakje. Geweldig aardige eigenaar en heerlijk eten. Dit was dan ook meteen het laatste avondmaal tijdens ons IJslandse avonduur.

Dit weekend in één woord samenvatten gaat mij niet lukken, we hebben terug gekeken op onze vriendschap, nieuwe herinneringen gemaakt en genoten van IJsland. Een weekend om nooit meer te vergeten en iets wat we in de toekomst zeker vaker willen doen.

Op reis met je beste vriend? Ik kan het iedereen van harte aanbevelen!